De Formule 1 staat bekend onder veel liefhebber als de meest fantastische sport ter wereld. Er is zo veel actie, drama, adrenaline en passie die er met deze sport gepaard gaat. Dit is niet enkel met de Formule 1 het geval, maar ook met autosport in het algemeen. Vandaag nemen wij echter een kijkje in de wereld van de Formule 1, want hoe zit dit nu écht in elkaar, en waar denken wij als kijker niet over na wat in de sport wél een grote rol speelt?

Best nog wel ingewikkeld

De Formule 1 ziet er voor omstanders veel simpeler uit dan het eigenlijk is. De Formule 1 is echter in werkelijkheid een hele gecompliceerde sport. Dit is tevens door de jaren heen steeds meer en meer geworden. Waar sommige dingen vroeger nog een stuk simpeler waren, zijn er nu een aantal dingen die voor de doorsnee kijker waarschijnlijk heel moeilijk te begrijpen zijn. Echter, de Formule 1 is er niet minder leuk om geworden, de sport laat nog altijd het bloed van iedere autosport fan sneller stromen wanneer de auto’s weer over de baan heen rijden.

f1 GPupdate

Motoren

F1 motor

De V6 turbo heeft namelijk hybride systemen en hier komen ook elektronische aspecten bij kijken. Dit heeft niet enkel tot gevolg dat de auto’s zwaarder worden, maar ook dat er in Formule 1 auto’s ook software verwerkt zitten. Formule 1 auto’s hebben nu ook een batterij waar zij extra energie uit kunnen halen en op deze manier dus ook snellere rondetijden neer kunnen zetten op de baan. Hoewel de auto’s dus een stuk zwaarder zijn, zijn deze op motorisch gebied wél een stuk sneller geworden.

Te beginnen met de motoren, die zijn door de jaren heen telkens weer veranderd. De voorlaatste motor die men kende voordat de sport over is gegaan op de motoren die vandaag de dag in de sport worden gebruikt is de 3.0 liter V10 motor. Deze heeft de Formule 1 ongeveer een decennium lang gebruikt.

Vervolgens besloot de Formule 1 over te gaan op een 2.4 liter V8 motor vanaf 2006 met niet meer dan 4 kleppen per één cilinder. Vanaf toen werden er ook meer vaste regelementen opgelegd wat de motoren betreft. In de jaren 80 en in de jaren 90 waren er nog teams waarvan sommigen rondreden met een V10, sommigen reden al met een V8 en anderen reden zelfs al met een V12 motor. Vandaag de dag gebruikt de Formule 1 de V6 turbo motor. Dit is echter pas een motor die echt grote verschillen kent met haar voorgangers.

 

De aerodynamica

Hoewel het nu de normaalste zaak van de wereld lijkt, is aerodynamica niet altijd de factor geweest die een grote invloed heeft gehad op de prestaties van de auto’s. Toen de sport net opkwam in de jaren 50 bestond aerodynamica op Formule 1 auto’s nog helemaal niet. Vanaf de jaren 60 kwam dit aspect pas opzetten. Het is vandaag de dag niet enkel de motoren die de Formule 1 auto sneller maken. Er zijn namelijk straatauto’s die een motor hebben met meer kracht dan een Formule 1 auto!

Het is nu echt de aerodynamica die de auto’s zo snel maakt, dit komt omdat de neerwaartse druk, ook wel ‘’downforce’’ genoemd door de jaren heen steeds verder ontwikkeld is. De aerodynamische aspecten hebben te maken met de voor- en de achtervleugel en ook de zijkant van de auto. De voor- en achtervleugel spelen echter de grootste rol. Deze zorgen voor de luchtstroom langs de auto, deze kan optimaal worden benut, ook om de auto beter te kunnen koelen. Hoe beter een vleugel ontwikkeld is, des te meer neerwaartse druk men kan genereren en dus ook hoe sneller men door een bocht heen komt.

Brandstof

Een factor waar veel kijkers thuis niet heel vaak, soms ook heel vaak niet over nadenken is de brandstof. Deze is vergelijkbaar met normale benzine, maar het is het ook net weer niet helemaal. Brandstof wordt in de Formule 1 heel nauwlettend in de gaten gehouden. Brandstof kan namelijk een groot verschil maken. Wanneer een team een goede mengverhouding of mengvorm weet te vinden, dan kan dit zorgen voor meer efficiëntie. Het kan er ook voor zorgen dat het vermogen van de motor beter wordt benut en dat er hierdoor veel meer uit de motor kan worden gehaald waardoor er hogere topsnelheden kunnen worden gehaald.

Voor iedere Formule 1 race moeten alle brandstofleveranciers die brandstof leveren aan bepaalde teams een monster van de brandstof inleveren bij de wedstrijdleiding. Deze controles zijn zo streng omdat manipuleren met brandstof en op die manier beter presteren heel makkelijk is.

AUTO SPORT F1

Er verandert heel veel, continu

Uiteraard zijn er nog veel meer factoren die hun invloed uitoefenen op de prestaties van de Formule 1 wagens, maar dit zijn de 3 voornaamste factoren die op een individuele Formule 1 auto zorgen voor juist meer, of juist voor minder goede prestaties.

Er zijn echter continu dingen die veranderen omtrent de sport. Er zijn heel veel dingen die je wilt weten als nieuwsgierige motorsport fan. Wanneer je continu op de hoogte wilt blijven van al het nieuws, dan kun je altijd terecht bij GPUpdate.

De site kent veel veelzijdigheid, deze begon in het Engels, later kwam hier het Spaans, Italiaans, Frans en uiteraard ook het Nederlands bij.

Sinds 2009 is er ook een exclusief videokanaal beschikbaar, dit stelt de fanatieke fan in staat om net even iets dichterbij te komen.

Je kunt niet alleen op de hoogte gesteld worden van alles omtrent de Formule 1, maar uiteraard ook van alles omtrent de MotoGP, de GP2 en de GP3, ofwel al het moois van de motorsport.

GPUpdate komt van heel ver, maar al wat er belangrijk is, is om de lezers te blijven informeren over al wat zij liefhebben, autosport. En autosport is in de ogen van alle fans de beste sport die ons ooit is gebracht, en ook wanneer je nog nooit hebt gehoord van autosport, wat al heel lastig voor te stellen is, ook dan is het heel makkelijk om het virus te pakken te krijgen!