Stel dat het reisbureau failliet gaat
Wanneer een reisbureau failliet gaat nadat de klant al een voorschot betaald heeft kan er soms beroep gedaan worden op het garantiefonds voor reizen. Wat kan de klant precies vragen en hoe gaat het in zijn werk?
Een dossier indienen bij het garantiefonds
De reiziger zal eerst moeten nagaan of de touroperator wel degelijk verzekerd is bij het garantiefonds reizen. Dit kan gecontroleerd worden op hun wedsite. Op de website is ook te lezen met wie contact moet worden opgenomen en hoe er online een dossier kan ingediend worden.
Als de reiziger als op zijn bestemming is, terwijl de touroperator failliet gaat, zal het fonds ook een.
Wat doet het fonds
Als de klant door het falen van de touroperator niet op reis is kunnen vertrekken kan het fonds eerst het voorschot of het bedrag dat al voor de reis betaald is terugbetalen. De klant krijgt zijn geld terug en kan een andere reis boeken. Als alternatief zorgt het fonds ervoor dat de klant nog steeds op reis kan gaan. Het fonds kiest uiteindelijk zelf de werkwijze. Deze hangt af van het feit of het vlucht, het hotel,…wel of niet betaald zijn.
De reiziger moet er echter rekening mee houden dat eventuele extra kosten die al voor de reis betaald zijn zoals bijvoorbeeld vaccinatiekosten, paspoortaanvragen…niet worden vergoed. Als de klant nog helemaal niets betaald heeft aan het failliete reisbureau kan hij ook geen compensatie krijgen omdat de reis niet doorgaat.
Het faillissement van Thomas Cook
Het garantiefonds reizen heeft eind september 2019 de financiële insolventie van Thomas Cook Belgium vastgesteld. Passagiers die niet meer in staat zijn om te vertrekken, ontvingen een terugbetaling van 100% van de kosten van hun reis. Reizigers die in het buitenland gestrand waren, werden naar huis gerepatrieerd. Brussels Airlines, die vluchten uitvoerde voor Thomas Cook in België, heeft direct de vluchten van en naar Tunesië geannuleerd. In de tussentijd liet Thomas Cook geen klanten meer toe die een pakketreis hadden geboekt.
Het duurde enige tijd om dit alles te verwerken, maar deze reizigers konden gerust zijn. Ondertussen zijn ze bijna allemaal vergoed. Het fonds verwerkt alle dossiers chronologisch, volgens de datum van het vertrek. Als het fonds tussenkomt mogen reizigers hun terugreis niet zelf organiseren. Ze moeten rechtstreeks contact opnemen met het garantiefonds reizen. Anders lopen ze het risico dat het nieuwe ticket niet vergoed wordt.
Alles verloopt vlot
Ondertussen heeft het garantiefonds bijna iedereen terugbetaald. Midden mei had het fonds de limiet van 20 miljoen euro overschreden. Dit betekende dat ongeveer 85% van de dossiers verwerkt was en dat meer dan 37.500 reizigers vergoed waren.. Dit is naast de 12.500 reizigers voor wie het garantiefonds in de weken na het faillissement vakantie heeft georganiseerd. Eind mei waren al 90 procent van de dossiers afgehandeld.
Dit is een goed voorbeeld van consumentenbescherming
Dit voorbeeld van consumentenbescherming door de reisindustrie zelf staat in schril contrast met het totale gebrek aan begrip voor de reisindustrie nu deze hulp nodig heeft.
De Europese Commissie blijft een starre houding aannemen over het gebruik van vouchers die worden uitgegeven voor reizen die worden geannuleerd vanwege Covid-19. Als ze erop blijven hameren dat consumenten de keuze hebben tussen een terugbetaling in contanten of een waardebon, zal dat in veel Europese landen leiden tot een golf van faillissementen. Het geld is op… Het is over het algemeen doorgesluisd naar leveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen en hotels, die niet in staat of niet bereid zijn om zelf geld terug te betalen.
De coronacrisis geeft aan dat de EU-pakketreis richtlijn niet kan worden gebruikt voor wereldwijde crisissituaties en dat een diepgaande herziening van de richtlijn nodig is.
De reisindustrie vraagt al 30 jaar om een financiële insolventieverzekering voor vliegtickets. Het is onbegrijpelijk dat de lobby van de luchtvaartmaatschappij dit al zo lang heeft kunnen blokkeren. Laten we hopen dat de huidige crisis een signaal is voor Europa om deze eindelijk aan te pakken.
Het systeem van vouchers die met een garantie kunnen worden ingewisseld en na 12 maanden kunnen worden terugbetaald, is een goed compromis tussen consumentenbescherming en het vergroten van de overlevingskansen van de reisindustrie door deze te voorzien van een buffer aan contant geld.
Ondertussen is de schade voor de reisindustrie is zo groot dat overheidssteun nodig is om de levensvatbaarheid van de sector op middellange termijn te waarborgen.