Het merk Moncler bestaat al heel wat jaren en is een groot succes geworden. Achter ieder merk zit uiteraard een verhaal. Wilt u meer weten over het merk en de geschiedenis ervan? Lees dan snel verder.
Opgericht in 1952
Moncler is opgericht in 1952 door René Ramillon, in het dorpje Monestier-de-Clermont, waar ook de merknaam vandaan komt. Ramillon was destijds al een zeer bekende fabrikant in benodigdheden voor de bergen en had meerdere patenten. Het kleine dorpje ligt vlakbij Grenoble, aan de voet van de bergen. Het merk richtte zich in eerste instantie op sportkleding voor in de bergen en werd populair onder de buitensporters. Zo kwam kampioen Alpine skiën in aanraking met de donsjassen en werden de ervaringen van gebruikers doorvertaald in aanpassingen van de items.Gaandeweg ging Moncler zich ook meer toeleggen op outdoorkleding en begon ook met de verkoop van laarzen. Het merk staat dan ook bekend om de donsjassen en zomerjacks. In 2003 werd Moncler overgenomen door een Italiaans concern. Dit was een periode met een proces van repositionering van het merk. Het merk werd hiermee nog meer onderscheidend en exclusief. In 2012 vierde Moncler haar 60e verjaardag en 60 jaar creativiteit in Miami tijdens Art Basel.
Toenemende populariteit
Het feit dat skiën als sport steeds populairder werd maakte ook dat Moncler jassen ook populairder werden. Een redacteur van magazine Elle zag iets in de jassen en vond het passen bij het modebeeld van de stad. In het begin waren de jassen slechts in 4 kleuren leverbaar: oranje, groen, blauw en geel. Het duurde echter nog even voordat de sportjassen ook een doorbraak kenden; dat gebeurde pas in de jaren ’80. De modellen hadden toen nog alleen drukknopen. De modellen werden later aangepast door Chantal Thomas, mode-ontwerper. In 1999 werd de eerste voorjaars- en zomercollectie geïntroduceerd en in 2002 kwam er een couture collectie.
Stoere en sportieve look
Moncler heeft items met een stoere en sportieve look, maar met een klassieke uitstraling. Een jas van Moncler past bijvoorbeeld heel goed bij iedereen met een actieve levensstijl, maar ook bij mensen die van een stijlvolle en klassieke uistraling houden. Daarnaast is de kleding van Moncler is van zeer goede kwaliteit.
Maatschappelijk verantwoord
Moncler gelooft in het feit dat verantwoord ontwikkelde producten kwaliteit leveren. Ze hebben maatschappelijk verantwoordelijke bedrijfsprocessen en is een fundamenteel onderdeel van het merk. Er kan volgens het merk geen groei zijn zonder verantwoordelijkheid en respect. Daarom integreerde het bedrijf duurzaamheid in het business model en de besluitvorming.
Moncler Group
De Moncler Group in Milaan is eigenaar van het merk Moncler. Binnen de groep vallen ook merken Henry Cotton’s, Marina Yachting en Coast Weber & Ahous.
Wilt u de winkel bezoeken? De complete collecties van Moncler vindt u aan de Grote Markt in Goes. Ook hebben ze diverse shop-in-shops in grote warenhuizen en luxere webshops.