Je gaat met een webshop beginnen? Spannend! Het is misschien niet meteen het eerste waar je aan denkt, maar een goede betaalprovider onder de arm nemen is een belangrijke stap bij het opzetten van je webshop. Welke soorten betaalproviders zijn er en hoe zet je de juiste betaalmethoden in?

Verschil tussen een distribuerende en een collecterende psp

Of je gaat voor een distribuerende of collecterende psp hangt af van je beschikbare tijd, je kennis over deze materie en de doelen van je webshop. Een collecterende psp is in veel gevallen een makkelijke en meestgekozen optie, hierin worden alle betalingen voor jou afgehandeld via een Stichting Derden Gelden. In beide gevallen kan je de door jouw gekozen betaalmethoden aanbieden. Maar kies je voor een distribuerende psp? Dan zal je zelf contracten moeten afsluiten met individuele betaalmerken, dit is vaak alleen interessant voor enorm grote partijen. Terwijl een collecterend betaalprovider het werk voor jou doet: ze gaan de contracten met verschillende betaalmerken voor jou aan, koppelen de inkomende betalingen aan de juiste openstaande posten, incasseren de betalingen en maken ze inzichtelijk om ze nadien naar jou over te maken.

betaalmethoden
Betalen

Betaalknoppen: slim, snel en simpel

De klant is veeleisend, maar dat wist je al wel. En jij? Jij wil niet onderdoen voor de concurrentie en speelt graag in op de wensen van jouw klanten. Niet alleen op vlak van producten, diensten en klantenservice verwachten ze het beste van het beste, ook de betaalmethoden op je webshop zien ze graag afgestemd op hun persoonlijke voorkeur. Herkenning in betaalproces is ontzettend belangrijk voor vertrouwen in de aankoop. Onze Belgische banken hebben zoals je waarschijnlijk al wel is opgevallen hun eigen betaalknoppen ter beschikking gesteld, die kan je aanbieden naast Bancontact en iDEAL voor je Nederlandse klanten. Je kan de knoppen makkelijk toevoegen aan je webshop. Zo zijn de KBC/CBC-betaalknoppen in België populaire betaalmethodes. Weet wel dat dit twee verschillende betaalknoppen zijn. Een CBC-klant kan bijvoorbeeld niet met de KBC-knop betalen. Het betaalproces is in alle gevallen liefst zo kort mogelijk, de betaalknop speelt hier handig op in: met de betaalknoppen wordt de klant meteen doorverwezen naar

Vertrouwen = key

Mensen zijn gewoontedieren en dat zien we ook online: we betalen liefst op een manier die we reeds gewend zijn, zodat we precies weten wat we mogen verwachten en de transactie met een gerust gevoel en in vertrouwen kunnen uitvoeren. Verloopt de betaling anders dan normaal of doen er zich problemen voor, dan zijn je klanten al snel geneigd de applicatie of webpagina te sluiten: dag betaling en vaak ook dag klant! Denk dus zorgvuldig na over je betaalstrategie. Zit je met vragen, dan kan je bij de meeste betaalproviders gratis advies inwinnen. Ze wijzen je met plezier de weg in het online betaallandschap, zodat jij straks precies weet welke richting je uit wil!