Alles wordt leuker als je speelt’, luidt het motto van de Belgische speelgoedketen Dreamland. Het motto vertaalt zich zeker in de kleurrijke winkels, webshops en artikelen die de keten levert. Anno 2020 telt de keten 46 filialen en in 2009 ging het bedrijf voor het eerst de grens over; een Dreamland winkel in het Franse Leers werd neergezet. Welke route heeft dit bedrijf afgelegd en hoe is het zo groot geworden? Onderstaand een uiteenzetting van het speelgoedparadijs van België.

 

Waar het allemaal begon

Terug in het oude 1956, woont familie de Backer in het kleine Vlaamse dorp Liedekerke. De familie start in dit jaar de buurtsuper LIMA (afkorting van Liederkerkse Magazijnen). Toentertijd richtte LIMA zich vooral op de verkoop van supermarkt producten, speelgoed was bijzaak. Tot 1978 liep LIMA op de verkoop van voedingsmiddelen, toen kwam de grote ommekeer; familie de Backer verkocht de supermarkt en maakte van LIMA een speelgoedwinkel. Deze speelgoedwinkel kende op korte termijn veel succes en al snel verschenen er filialen in Lede, Zottegem en Groot-Bijgaarden. In 1987 werd LIMA omgedoopt tot Droomland.

Ondertussen was het Belgische bedrijf Colruyt Group uitgegroeid tot een grote organisatie die zich onder andere bezighoudt met de groothandel, techniek, voedingsindustrie en automatisering.

speelgoed

 Op januari 1994 was het zover; Colruyt Group kocht Droomland over van familie de Backer. Colruyt Group stichtte in 1997 de eerste Droomland winkel in Wallonië onder de naam Dreamland. In 2002 werden alle andere filialen omgedoopt tot Dreamland. Dreamland groeide en opende meerdere filialen verspreid over België. In 2009 werd het eerste filiaal geopend in Frankrijk. Hedendaags telt Dreamland 45 winkels verspreidt over België en Frankrijk.

leuker Spellen

Alles wordt leuker als je speelt

Dreamland wordt onderstreept met het motto ‘alles wordt leuker als je speelt’, Het hoofddoel van het bedrijf is dan ook om gezinnen een leuke tijd samen te geven. Wanneer je één van de winkels binnenstapt worden deze gevoelens van plezier ook aangewakkerd; er zijn allerlei interactieve middelen te vinden in de winkels. Jarige kinderen krijgen een speciale behandeling, je kan er de nieuwste games uitproberen en er worden regelmatig Meet & Greets met populaire tv-figuren georganiseerd. Dreamland organiseert binnen zijn winkels ook workshops voor gezinnen, zo lanceerde het bedrijf project ‘Lets Bike’ waarin meer dan 4480 kinderen leerden fietsen.

 

Assortiment

Dreamland staat voor plezier, het assortiment van de winkels zijn daarop gebaseerd: speelgoed, games, kampeerspullen, bordspellen, schoolspullen, boeken, pretparktickets en nog veel meer. De ketens houden de laatste trends goed in de gaten waardoor de winkels altijd zijn voorzien van de modernste en stijlvolste producten, zo zijn er ook drones, smartphones en smartwatches bij Dreamland te halen.

Dreamland, een belangrijke keten voor de gezinnen van België. Plezier en vermaak staan in hoog vaandel en het belang van het gezin staat voorop. Hoe zal Dreamland zich de komende tijd verder ontwikkelen? Gaat het succes overslaan naar de rest van Europa? We zullen het zien, maar tot die tijd moeten we onthouden; ‘alles wordt leuker als je speelt.’