Wie belt, doet dat over het algemeen via een provider. De bekendste in België zijn Telenet, Proximus, Orange, Scarlet en Mobile Vikings. Je hebt ook nog andere spelers op de markt, maar die zijn minder gekend. Toch hoef je om te telefoneren niet altijd te rekenen op zendmasten. Het kan immers ook via het internet. Wij geven je daarover wat meer informatie.
Hoe werkt het?
Telefoneren via het internet bestaat in de eerste plaats voor ondernemingen. VOIP, ofwel Voice over IP, wordt het ook wel eens genoemd. Heb jij het al eens geprobeerd? Deze vorm van telefoneren houdt in dat alle werknemers in een bedrijf gebruik maken van een algemene telefooncentrale om te bellen. Deze centrales bestaan voor kleine bedrijven, maar ook voor bedrijven die tot 2.500 werknemers hebben. Dan kan je bijvoorbeeld de Avaya telefooncentrale gebruiken. Door het gebruik van dergelijke centrales zal de communicatie tussen collega’s onderling vlotter verlopen. Moet je veel naar het buitenland bellen? Dan is VOIP heel handig, want dit systeem is wereldwijd geïntegreerd. Je kan dus op een-twee-drie naar China bellen zonder dat daar een torenhoge rekening bij komt kijken.
Onafhankelijk bellen
Wie een provider gebruikt, is afhankelijk van het netwerk. Als dat netwerk overbelast is of in het geval van een storing, kan dat voor problemen op de werkvloer zorgen. Wie gebruik maakt van VOIP telefonie heeft daar geen last van omdat er geen connectie is met zo’n netwerk. Bovendien zien we in moderne gebouwen dat de verbinding ondermaats is door goede isolatie. Dat vraagt om een aanpassing van het systeem en dan is bellen via het internet een goede oplossing. Bovendien is deze oplossing ook prijsvriendelijk. Je betaalt eenmalig voor het systeem en de bijhorende software en het volledige bedrijf kan er gebruik van maken. Bovendien kan je met VOIP een binnenkomend telefoontje makkelijk doorschakelen naar eender welk ander toestel. En doordat het hele systeem op wifi gebaseerd is, kan je vrij zeker zijn van een stabiele verbinding.
Thuiswerk, de nieuwe norm
VOIP telefonie is zeker in tijden van thuiswerk een goede oplossing. Op kantoor komt een oproep binnen en die wordt via het centrale systeem rechtstreeks doorgeschakeld naar jouw gsm thuis. Ook thuis bel je via het internet, wat een snelle en vlotte communicatie betekent. Maar wat als de stroom uitvalt of er problemen zijn met de internetverbinding? Hoe kan ik dan nog bereikbaar blijven? Er bestaan oplossingen, zoals een aansluiting op een noodgenerator. Of de inkomende oproep wordt automatisch doorgeschakeld naar je voicemail als je niet bereikbaar bent. Realiseer je wel dat in het geval van een stroompanne of internetproblemen de kans groot is dat je even niet bereikbaar bent. Gelukkig worden dergelijke pannes tegenwoordig vlug opgelost en kan je ook snel weer aan het werk.