Je kunt het je natuurlijk bijna zo gek niet bedenken of er is wel een bepaalde instelling, ziekte of aandoening waar met enige regelmaat op een donatie. Een goed voorbeeld zijn natuurlijk de welbekende goede doelen. Waar dit er vroeger ‘slechts’ een handje vol waren, zien we ze niet zowel aan de deur als op televisie steeds vaker voorbijkomen. Het succes van verkrijgen van voldoende donaties is daarom ook enorm afhankelijk van de manier hoe jij het doel waarvoor je een donatie vraagt zo goed mogelijk weet te verwoorden. Bij grote goede doelen zoals het KWF of Unicef weten we heel goed waar ze voorstaan, maar een kleiner doel, die relatief onder de aandacht beweegt, kan dit vaak nogal lastig zijn. De kans dat jij een ‘nee’ krijgt te horen is dan ook een stuk groter. Met deze tips vergroot jij het succes.
Het verhaal
Of het nu gaat om een donatie voor een plaatselijk verenging of het geld werven middels een crowdfunding voor je bedrijf, mensen willen het verhaal erachter weten. Want laten we eerlijk zijn, jij doet toch ook geen donatie aan een goed doel zonder te weten waarvoor ze staan en nog belangrijker waar het voor wordt gebruikt. Wanneer je dus mensen gaat benaderen, is het essentieel om een goed en duidelijk verhaal te vertellen. Je moet mensen immers overtuigen van het belang van hun donatie. Zorg er voor dat je verhaal niet te lang is en voor iedereen is te begrijpen. Je zult merken, dat een groot deel van de mensen af gaan op gevoel, waardoor de kans op succes een stuk groter wordt, wanneer jij een goed verhaal hebt.
Persoonlijk
Niets is zo belangrijk dat het persoonlijk benaderen van de mens. Zorg dat je jezelf voorstelt en gebruik gedurende het gesprek meerdere malen zijn of haar naam. Door het persoonlijk te maken, creëer je in zeer korte tijd een band met iemand, waardoor de andere persoon zich aan je verbonden voelt. Door vervolgens het verhaal in de tone of voice van het gesprek te vertellen, zal de kans op begrip vanaf de andere kant doorgaans een stuk groter zijn, met een grote kans op succes.
Positief blijven
Wanneer je succesvol wilt zijn in het leven, dan moet je kunnen omgaan met tegenslagen. Hetzelfde geldt ook voor het werven van donoren voor je bedrijf of instelling. De kans dat jij regelmatig een ‘nee’ krijgt te horen, is immers aanzienlijk groot. Zorg er dus voor dat je te allen tijde positief blijft gedurende de dag, want doe je dit niet, dan zal dit doorwerken op het resultaat bij iedere volgende persoon die je dit vraagt.
Wat als iemand geen donatie doet?
De kans dat iemand niet doneert is helaas vandaag de dag groter dan dat ze dit wel doen. Het is dus goed de mensen ervan te overtuigen dan het belangrijk is dit wel te doen. Daarnaast is het ook belangrijk, dat wanneer je merkt dat ze ietwat sceptisch zijn, je ze vertelt wat er gebeurt wanneer ze dit niet doen. Hiermee vergroot je de kans dat ze ineens bijdraaien en schrikken van de gevolgen van te weinig geld naar bijvoorbeeld onderzoek naar een bepaalde ziekte of aandoening. Ga je langs bedrijven, benoem dan ook de praktische kanten van het doneren. Eén van die praktische zaken, is dat giften fiscaal aftrekbaar zijn. Uiteraard mag dit nooit een reden zijn om te doneren, maar het kan je wel helpen net dat laatste zetje te geven zodat ze overstag gaan.
Benader de juiste mensen
Wanneer jij aan de slag gaat om donateurs te werven, dan is het belangrijk dat jij jezelf begeeft op een plek waar potentiële donateurs aanwezig zijn. Wat we steeds vaker zien, is dat er vaak voor wordt gekozen te gaan werven op drukke plekken. In eerste instantie natuurlijk ontzettend slim bedacht, maar wanneer dit bij een trein of busstation is, dan kun je wel nagaan dat het overgrote deel van het publiek dat hier aanwezig is, haast heeft en dus niet volledig openstaat om naar jouw verhaal te luisteren. Zorg er dus voor, dat je kiest voor een locatie waar mensen aanwezig zijn, maar ook mensen die potentieel de tijd kunnen en willen nemen om te luisteren naar wat jij ze te vertellen hebt.
Wees niet bang
De laatste tip en dat is voor velen een enorme drempel, dat is angst. Het is natuurlijk niet zomaar wat dat je geld moet gaan vragen aan anderen zodat jouw goede doel beschikt over voldoende financiële middelen om bepaalde onderzoeken uit te voeren. Wanneer je angstig of bang overkomt, dan zal dit ervoor zorgen dat degene aan wie jij je verhaal afsteekt in een vroegtijdig stadium afhaakt, met alle gevolgen van dien.
Conclusie
Ondanks het feit dat er tal van bedrijven, instanties en goede doelen zijn die actief op zoek zijn naar donateurs. Is er ook voor jou nog voldoende kans op succes! Naast de gevestigde namen kun jij je nog prima onderscheiden door jezelf te blijven en een goed verhaal te hebben. Zorg er dus voor dat je ten alle tijd beslagen ten ijs komt en je zult zien dat je een succesvol resultaat boekt!