Iederen hoort er al jaren in toenemende mate over, het komt steeds meer en meer op en veel kinderen, maar ook docenten en ouders pleiten er voor om dit meer te gaan doen. We hebben het uiteraard over educatie door middel van games. Op deze manier leert het kind op een andere en modernere manier die volgens veel partijen effectiever zou werken. Maar is dit ook echt waar? En hoe gaat dit dan precies in zijn werk? In dit artikel nemen je mee en vertellen we van alles over het onderwerp: leren door middel van games.
Educatieve spellen bieden het kind heel veel voordelen op het gebied van leren. Zo kan het kind leren op een speelse manier. Dit heeft allerllei voordelen. Er zijn genoeg educatieve games te vinden op de dag van vandaag, vroeger waren deze enkel speelbaar op de computer, tegenwoordig zijn er meer en meer spellen te vinden die ook speelbaar zijn op de smartphone of tablet voor het kind. Eerder kende dit niet heel veel voordelen, deze technologie was nog altijd heel kwakkelend wanneer we terug gaan naar een aantal jaren geleden. Maar tegenwoordig is deze vorm van technologie beter ontwikkeld dan ooit, en bijna ieder kind is in het bezit van een smartphone of tablet.
De voordelen van leren door middel van games
Welke voordelen heeft het nu eigenlijk? Wel, er zijn een aantal grote voordelen te noemen wanneer het aankomt op deze manier van leren.
- Deze manier van leren kan op een heel interactieve wijze worden benut. Het is ook zo dat het leren door middel van dit soort programma’s wanneer het aankomt op het design en concept expres op een interactieve wijze wordt ingericht. De informatie wordt nu niet door het kind ontvangen, maar de informatie wordt ook echt beter opgenomen door het kind. Spelletjes spelen vindt een kind nu eenmaal leuk. Dit is eigenlijk kindseigen, in deze moderne tijd gebeurt dit meer en meer op elektronische apparaten. Wanneer je dit kunt combineren met het geven van informatie tijdens het spelen van een game, dan ervaart een kind leren als een leuke activiteit. Dit maakt dat het kind informatie sneller en beter opslaat.
- Games zijn dan wel virtueel, de leerstof daarentegen garandeert voor het kind meer connectie met het dagelijks leven. Het leren is niet meer abstract, maar er worden meer hedendaagse voordelen benut. Hierdoor is de leerstof op het hedendaagse dagelijks leven een stuk beter toepasbaar. Een kind doet dus betere ervaring op tijdens het leren, het kind doet daarnaast ook nog eens meer ervaring op dan kinderen die nog gewoon leren uit boeken
- Het wordt ook nooit saai, er zijn zo veel verschillende mogelijkheden op de dag van vandaag dat je niet uitgespeeld raakt. Ook kan het voor het kind nooit kwaad om hetzelfde spel opnieuw te spelen. Het is namelijk dat wanneer er een win-element aanwezig is, de motivatie om te winnen steeds meer en meer wordt bevorderd. Dit heeft dus tot gevolg dat het kind gemotiveerd gaat leren. Want die highscore wil je uiteraard verbeteren!
- Deze manier van leren nodigd een kind uit om te leren, wanneer een kind een toets opgegeven krijgt en een boek mee naar huis krijgt met als opdracht: Leer dit uit je hoofd binnen een tijdslimiet van 2 weken, dan voelt het kind zich gedwongen om te leren. Wanneer een kind gedwongen moet leren dan is het direct een stuk minder leuk om te leren. Wanneer een kind deels kan zelf kan beslissen, uiteraard tot op zekere hoogte, dan wordt leren al een betere ervaring voor een kind.
Zitten er ook nadelen aan leren door middel van games?
- Nadelen zijn er wel, allereerst, het kind kan door middel van al dat leren door middel van games vooruit gaan lopen op de rest. Dit hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar de gevolgen overziet men vaak niet. Het is namelijk zo dat wanneer een kind vooruit gaat lopen, er een scheve verhouding kan gaan onstaan voor het natuurlijke leerproces dat normaliter voor een kind is opgezet. Dit kan dus problemen geven op school. Het hoeft dus niet per definitie een nadeel te zijn, maar er moet zeker wel gekeken worden naar het feit of dit zich niet tot een nadeel ontwikkeld.
- Daarnaast, games kunnen ook een verslavende werking geven. Het is uiteraard niet de bedoeling dat het kind niets anders meer doet dan enkel spelletjes spelen op een apparaat, ook wanneer het aankomt op leren. Het is ook niet goed als het kind enkel bezig is met leren. Als ouder wil je dat een kind het maximale uit zijn/haar leerproces haalt, maar het kind moet ook de kans krijgen om kind te zijn. Daarom is enkel leren ook niet goed. Alles draait om het vinden van een goede balans
- Een kind kan tevens makkelijk afgeleid raken, de verleiding om iets anders te gaan doen, zoals het kijken van YouTube filmpjes is heel groot. Het kind moet hier wel de ruimte voor krijgen, maar het gaat om een duidelijke balans en een duidelijke aanduiding wanneer dit de bedoeling is en wanneer niet. Wanneer dit duidelijk is voor het kind dan zal het waarschijnlijk meer zijn best doen om zichzelf vervolgens te kunnen belonen met het kijken van een aantal leuke filmpjes. Dit is ook voor het kind fijner, vaak is een duidelijke structuur bevorderlijker voor zowel het leerproces als voor de dagindeling van een kind.
Waar leren door middel van games?
Waar leert men dan door middel van spelletjes. Computermeester is een betrouwbare site met goede kwaliteit spelltjes voor het kind. Hier kan ieder kind in diverse leeftijdscategoriën beginnen met leren door middel van het spelen van spelletjes. Ook staat hier de nodige informatie vermeld voor leerkrachten en ouders. Ook voor de leerlingen zelf staat er handige informatie op. Computermeester wordt tevens regelmatig van updates voorzien om te zorgen dat het leuk leren up to date blijft!
Het grootste voordeel van alles, de site is geheel gratis. Dit is uiteraard een enorm voordeel, dit is kwaliteit en geldbesparing op zijn best.